Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku – czy jest możliwe?

Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku - czy jest możliwe?

Samochody PV nie są rozwiązaniem tylko dla osób posiadających domy jednorodzinne. Równie dobrze można z nich korzystać na terenie wspólnoty mieszkaniowej. Co jednak trzeba zrobić, aby umożliwić ładowanie samochodu elektrycznego w bloku?

Samochód elektryczny jest idealnym rozwiązaniem do miast, gdyż umożliwia wygodne przemieszczenie się w obrębie aglomeracji (np. z domu do pracy), a przy tym nie generuje hałasu ani nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery. Wiąże się z tym jednak pewien paradoks, ponieważ w miastach są przede wszystkim osiedla bloków mieszkalnych, w których zazwyczaj nie ma odpowiedniej infrastruktury ładujące. Nie oznacza to jednak, że ładowanie samochodu elektrycznego w bloku jest niemożliwe. Istnieje na to kilka sposobów i całkiem obiecująca perspektywa na przyszłość. 

Perspektywa prawna

Aby elektryki stały się częścią naszej codzienności, muszą powstać tysiące stacji ładowania w każdym mieście. Powinny pojawić się nie tylko na ulicach i parkingach, ale także przy urzędach, placach i kościołach. Kompleksowa popularyzacja samochodów elektrycznych nie obejdzie się jednak bez wsparcia państwa. W 2018 r. weszła w życie Ustawa o elektromobilności, dzięki której ładowarki do PV zaczęły pojawiać się w punktach użyteczności publicznej. 

W 2021 r. wprowadzono Rozporządzenie regulujące minimalną moc przyłączeniową w budynkach użyteczności publicznej oraz domach wielorodzinnych. W pierwszym przypadku jest to iloczyn 20% liczby wszystkich stanowisk postojowych i wartości 3,7 kW, czyli 14,7 kW mocy. Jeśli zaś chodzi o obiekty mieszkalne, moc przyłączeniowa wynosi aż 50% wszystkich miejsc parkingowych pomnożona przez 3,7 kW, co w praktyce daje 18,5 kW. 

Taka moc przyłączeniowa wystarczy do uzupełnienia ok. 40 kWh energii w akumulatorze w ciągu nocy. Nawet przy odjęciu ewentualnych strat, jest to wartość, która umożliwia swobodne poruszanie się po mieście. Rozporządzenie nie wspomina jednak o minimalnej liczbie stacji ładowania w budynkach mieszkalnych, więc może to być zarówno pięć punktów o mocy 3,7 kW, jak i zaledwie jedna ładowarka o mocy 18,5 kW. 

Parlament Europejski chce z kolei, aby nowe lub gruntownie zmodernizowane budynki mieszkalne mające więcej niż 10 miejsc parkingowych były dostosowane do montażu infrastruktury ładującej PV. Według dotychczasowych planów odpowiednia ustawa ma wejść w życie już w 2025 r., sprawiając, że każdy nowy budynek wielorodzinny będzie umożliwiał (w mniejszym lub większym stopniu) ładowanie samochodu elektrycznego. 

Jakie korzyści niesie ładowanie do samochodu elektrycznego w bloku?

W celu ochrony środowiska, a przede wszystkim poprawy jakości powietrza, sektor transportu musi zwrócić się w stronę elektromobilności. Samochody elektryczne nie tylko nie generują, ale także hałasu, który staje się coraz poważniejszym problemem w dużych miastach.

Właściciele elektryków zyskują szereg przywilejów, jak chociażby możliwość poruszania się buspasami czy wjazdu do stref czystego transportu. Dopełnienie inwestycji o własną ładowarką do PV dodatkowo zwiększa korzyści. Przede wszystkim jest to wygoda użytkowania – kierowcy nie muszą specjalnie dojeżdżać na stację albo korzystać z ryzykownych rozwiązań (np. przedłużacza).

Dzięki ładowarce sam proces ładowania jest krótszy i może (szczególnie w ładowarkach z funkcją ustawienia czasu ładowania) być tańszy, gdy ładowanie odbywa się w nocy, po stawkach nocnych.

Ładowanie samochodu elektrycznego w garażu lub parkingu podziemnym

Ładowanie samochodów elektrycznych jest najprostsze dla osób, które posiadają garaż lub parking podziemny. Zazwyczaj ma on na wyposażeniu standardowe gniazdka 230V. Chcąc regularnie z niego korzystać w celu ładowania auta EV, należy uzyskać zgodę zarządcy budynku i odpowiednio się z nim rozliczyć. 

Z jednej ładowarki umiejscowionej w garażu lub parkingu podziemnym może korzystać kilku mieszkańców, a ilość pobranego prądu można łatwo rozdzielić zgodnie z ich indywidualnym zużyciem. Transparentność w kwestii rachunków za energię pomiędzy mieszkańcami wspólnoty mieszkaniowej sprawia, że nikt nie jest w pełni obciążony kosztami, a jednocześnie każdy zyskuje możliwość szybkiego i wygodnego ładowania swojego elektryka. 

W blokach mieszkalnych rzadko jednak są garaże podziemne, auta raczej stoją na zewnętrznych parkingach osiedlowych. W takiej sytuacji niektórzy decydują się na mało komfortowe ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą przedłużacza podpiętego w mieszkaniu i pociągniętego na ulicę. Przed takim rozwiązaniem przestrzegają jednak producenci elektryków, gdyż wiąże się z nim duże ryzyko powstania zwarć na liniach przesyłowych, co w efekcie może doprowadzić do uszkodzenia samego pojazdu. 

Własna ładowarka do auta elektrycznego w bloku

Właściciele elektryków w blokach mogą sami postawić w garażu czy na parkingu ładowarkę do PV. Muszą w tej sprawie uzyskać zgodę zarządcy budynku, który powinien przedstawić im wymagania techniczne oraz przeprowadzić wizję lokalną. Następnie należy złożyć pismo do administracji z dołączoną zgodą na samodzielnie pokrycie wszystkich kosztów (np. ekspertyza dotycząca możliwości zlokalizowania punktu ładowania, zakup i montaż instalacji).

W dalszych krokach kierowcy muszą znaleźć wykonawcę usługi, jeśli nie zostanie on wskazany przez administrację. Podczas projektowania zostaje ustalona moc przyłączeniowa wewnętrznej linii zasilającej (WZL). Jest to przewód, który łączy przyłącze z rozdzielnicą główną budynku.

Może zdarzyć się tak, że zużycie energii w bloku jest zbliżone do mocy przyłącza lub dostępny zapas jest zbyt mały, aby można było dołączyć do niego jeszcze ładowarkę. W takim przypadku należy wnioskować do dostawcy energii o zwiększenie mocy przyłączeniowej.

Dlaczego wspólnota mieszkaniowa powinna instalować stacje ładowania samochodów elektrycznych?

Wspólnota mieszkaniowa może samodzielnie zadecydować o montażu ładowarek, gdyż możliwość ładowania samochodu elektrycznego w bloku zwiększa atrakcyjność nieruchomości. Obiekt staje się bardziej nowoczesny i przyjazny środowisku, co przekłada się na wzrost cen mieszkań i większe zainteresowanie potencjalnych lokatorów. 

Wspierając elektromobilność, wspólnoty mieszkaniowe mają większe szanse na przyciągnięcie młodego pokolenia, które wysoko ceni sobie ochronę środowiska oraz chętnie sięga po różnego typu pojazdy elektryczne. Jeśli na ulicach pojawiają się samochody elektryczne zamiast spalinowych, okolica wycisza się, a jakość powietrza poprawia.

Twórca treści dotyczącej produkcji i wykorzystania energii odnawialnej. Przygotowuje artykuły związane z branżą fotowoltaiczną, omawia nowinki technologiczne oraz rozwiązania prawne z zakresu OZE. Autor poradników, które dostarczają rzetelnej wiedzy w przystępnej dla każdego formie. Za cel nadrzędny stawia sobie promowanie zachowań proekologicznych, aby przyszłość nas wszystkich malowała się w jaśniejszych barwach.

Masz pytania?

Zadzwoń lub wypełnij formularz poniżej, a skontaktujemy się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.